Brief aan de kiezers.
Woensdag 16 april 2008 kopte dagblad de Telegraaf: “Vitamine weg uit groenten”
“Akkers door injecteren mest vol chemicaliën. Vitaminen en mineralen gehalte in groenten drastisch gedaald”
Is dit waar of is dit een broodje aap verhaal?
Maandag 12 april 2010 kopte Dagblad van het Noorden: “Zorg bezwijkt bijna”.
“Het aantal chronische ziektes neemt fors toe. Gezond gedrag moet worden gestimuleerd”
Wat is er aan de hand met onze gezondheid? Moeten wij ons zorgen maken?
Vitamine weg uit groenten
Factoren die bijdragen aan het verlies van voedingswaarde van ons voedsel zijn:
- Door gebruik van kunstmest groeien de gewassen sneller en weliger, maar de kwaliteit gaat er op achteruit en de grond wordt uitgeput.
- Door het gebruik van pesticiden raakt de aarde vervuild met chemische stoffen. Veel van de kleine organismen gaan dood en de mineralen en sporenelementen in de grond kunnen niet meer worden gebruikt voor de gewassen.
- Door opslag en transport van fruit en groente gaat het grootste deel van de vitaminen verloren.
Onderzoeken geven aan dat het gehalte vitaminen en mineralen in groente en fruit drastisch is gedaald ten opzichte van zo’n vijftig jaar geleden. Het is duidelijk dat onze huidige vruchten en groenten niet langer als volwaardige voeding kan worden aangemerkt.
Wat zit er in ons voedsel wat er niet in hoort? De chemische industrie fabriceert grote hoeveelheden kleurstoffen, conserveermiddelen, verdikkingsmiddelen, zoetstoffen etc.
De aanwezigheid van deze stoffen in ons voedsel blijken, na onderzoek, schadelijk te zijn voor onze gezondheid.
Wat wij kunnen doen is ons lichaam helpen bij het ontgiften door onze maaltijden aan te vullen met hogere doseringen voedingssupplementen. Dus niet alleen om de tekorten in de voeding aan te vullen maar ook om de gifstoffen in ons lichaam te neutraliseren.
Zorg bezwijkt bijna
Uit de wetenschappelijke literatuur blijkt dat u voor een gemiddelde ( matige ) gezondheid voldoende heeft aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Voor een optimale gezondheid, efficiëntie en preventie tegen ziekten zult u op een hogere dosering vitaminen en mineralen moeten overstappen. Als gezondheid wordt uitgedrukt in termen van welzijn, dan kan deficiëntie als gebrek aan efficiëntie worden beschouwd. De mate van welzijn kan aan de hand van deficiëntieverschijnselen en bloedproeven worden bepaald.
Uit resultaten van onderzoeken, uitgevoerd in de jaren ’90 door Institute for Optimum Nutrition, blijkt dat de gemiddelde persoon 28 deficiëntieverschijnselen heeft en dat na zes maanden na het toedienen van extra vitaminen en mineralen het gemiddelde aantal deficiëntieverschijnselen naar vier daalt.
Deficiëntieverschijnselen zijn de hoofdoorzaak van vele chronische ziekten.
Voeding met weinig vitaminen en mineralen, chemische toevoegingen, gezondheidsschade ten gevolge van straling, uitlaatgassen, etc. veroorzaakt deficiëntie van de patiënt.
Waarom wordt er geen onderzoek gedaan naar de deficiëntieverschijnselen van de patiënt?
Geen inloopcentra zijn nodig, maar bloedonderzoek van de patiënt is nodig. Welke schadelijke stoffen bevinden zich in het bloed en welke vitaminen, mineralen en sporenelementen ontbreken in het bloed van de patiënt?
Als CAM artsen of therapeuten constateren dat een patiënt ernstige deficiëntieverschijnselen heeft, zullen zij de patiënt adviseren om extra voedingssupplementen in te nemen, ongeacht welke therapie zij hanteren.
In het toonaangevend magazine: Journal of Medical Association van 2002 deel 287 staat: “Het dagelijks innemen van vitaminen( in het bijzonder vitamine B,C,D en E)verkleint de risico’s op een aantal chronische en ernstige ziekten”.
Ook British Medical Journal van 09-04-1998 geeft in een artikel aan: “Eet goed en neem een multivitamine”.
Een aanvulling met voedingssupplementen, om de tekorten op te heffen, is een vereiste.
Mensen blijven gezonder dus de zorgvraag wordt minder!
Conclusie
Het was Kabinetsbeleid om de huidige vitaminevrijheid sterk te beperken.
Nu, in aanloop naar de nieuwe Tweede Kamer verkiezingen, heb ik alle politieke partijen van de Tweede Kamer benaderd of zij onze huidige vitaminevrijheid en CAM willen behouden.
Vanaf begin maart tot heden heb ik met alle fracties via mail en telefoon geprobeerd te achterhalen wat hun standpunt is in deze.
Van de regeringspartijen CDA, CU en PvdA is geen bevestiging of afwijzing ontvangen.
Een medewerker van de PVV zegt dat PVV wel vóór is, maar dit niet wil bevestigen.
Groep Verdonk, geen antwoord.
De SP heeft gereageerd, maar is tegen.
VVD, GroenLinks, D66 en PvdD zijn vóór onze huidige vitaminevrijheid en CAM.
De schriftelijke bevestiging van deze partijen ziet u in het artikel
Open brief politieke partijen.
Ik wens u, op 9 juni, gezonde wijsheid toe
20-04-2010
Arie van der Veer.